Mosas.hu - a tudatos mosásért
Írj nekünk

sensolap(kukac)gmail.com

Aikido, Judo, Karate ruhák tisztítása

Aikido, Judo, Karate ruhák tisztítása

Hogyan viseljük gondját a Gi-nek, edzőruhának?

Első ránézésre nagyon egyszerűnek tűnik a válasz: mossuk, szárítsuk, majd vasaljuk (amennyiben nem verseny Judo ruháról beszélünk) ki a gi-t. Amennyiben azonban azt szeretnénk, hogy az edzőruhánk sokáig tartson, az edzéseken pedig frissnek és szépnek hasson, érdemes gondot viselnünk rá.

Mosás

Az edzőruhák többsége pamutból készül, mely kb. 3-5%-kal összemegy mosás közben. Sajnos ez az anyag olyan természetes tulajdonsága, amellyel semmit sem tehetünk. Vannak azonban olyan dolgok, melyek befolyásolhatják, mekkora mértékben megy össze a ruhánk:

  • Az edzőruha anyaga, hogy valóban 100%-ban pamutot használtak-e fel a gyártás során,
  • kezelték-e a gyártás során az anyagot, mellyel ellenállóbbá vált a mosás közbeni zsugorodással szemben, illetve
  • hány fokon mossuk a ruhánkat.

Az első két pont a ruha gyártójától függ. Sajnos elég nehéz előre bármit is mondani egy gyártó termékéről, így vásárláskor mindig érdemes megkérdezni az eladót, aki valószínűleg tud majd tanácsokat adni a kiválasztott termékről.

Az edzőruha ideális mosási hőfoka

Alapszabályként elmondható, hogy a termékek belső felén megtalálható címke a mosási információkkal nem javasolja, hogy 30 foknál magasabb hőmérsékleten mossuk a ruhánkat. Ha korábban az anyagot zsugorodás ellen kezelték, akkor nem csak, hogy nem megy majd össze mosás közben, de nagyon sokáig használható is marad.

A 30 foknál magasabb hőfokon történő mosás az edzőruhánk zsugorodását eredményezi. Minél magasabb hőfokom mossuk a ruhát, annál inkább össze fog az menni. Természetesen a mosás felhasználható a ruha megfelelő méretre alakításánál is. 90 fokos mosásnál például az edzőruha már jelentősen összemehet, ha egy számmal nagyobb ruhát vásároltunk, a mosással kicsit kisebbre alakíthatjuk azt.

A mosásnál figyelembe kell azonban vennünk három fontos tényt:

  • Az edzőruha a legritkább esetben megy össze egyenlő mértékben a ruha összes részén, ez főleg a szálak irányától függ. Például az uwagi inkább keresztben megy össze mosás közben, s kevésbé érinti a változás a hosszát.
  • A magas hőfokon való mosás elöregíti a pamutot, és jelentősen csökkenti a ruha használatának élettartamát!
  • Természetesen, ha úgy döntünk, hogy nem fogadjuk meg a termékcímkén lévő mosási instrukciókat, akkor azt saját felelősségre tegyük, hiszen nekünk kell vállalnunk a nem megfelelő kezelésből származó esetleges következményeket!

Milyen gyakran kell kimosni az edzőruhát?

Ha a higiéniai aspektusát nézzük a kérdésnek, akkor a válasz: amilyen gyakran csak lehet. Persze az, hogy a ruha milyen mértékben koszolódik el, függ az edzés intenzitásától, a viselője izzadékonyságától és a ruha általános állapotától.

Az edzőruhát alaposan át is lehet öblíteni hideg vízben, így elkerülhető, hogy mindig gépben kelljen mosni. Ettől függetlenül akár heti 2-3 alkalommal is szükség lehet a gépi mosásra.

Hatásos módszer, ha egy fehér pólót húzunk az edzőruha alá. Az edzésen (gyakorlatok végrehajtása közben) nem fog zavarni, viszont összegyűjti az izzadság nagy részét. A fehér póló nagyobb hőfokon is mosható, ráadásul, ha tönkre megy, sokkal olcsóbb cserélni, mint egy edzőruhát.

Nagyon fontos az is, hogy rendszeresen fel legyen takarítva a Tatatmi az edzések előtt. Sokkal könnyebb feltakarítani a tatamit, mint utána a gi tisztításával vesződni.

Fehérítés és folteltávolítás

A drágább edzőruhák anyaga általában előre fehérített, így nem szükséges kiegészítő anyagok használata a mosási folyamat során. Az olcsóbb modellek azonban egy idő után sárgás, vagy szürkés színt vesznek fel, melyeket fehéríteni kell, hogy visszanyerjék eredeti színüket.

A fehérítés egy olyan kémiai folyamat, mely során extra kemikáliákat adunk a vízhez, így növelve meg annak lúgosságát. A lúg kitisztítja a megtapadt zsírosságot a szövet rostjai közül, míg a gyapot rostjainak cellulóz tartalma ellenáll a lúgnak. Természetesen nem ajánlott a fehérítő folyamatos használata, csak ha vissza szeretnénk varázsolni annak eredeti színét, vagy szükséges néhány makacs folt eltávolítása. Nagyon fontos, hogy kerüljük a klórt tartalmazó szerek alkalmazását, mivel ezek gyengíthetik az anyag minőségét.

Ha a fehérítő alkalmazása sem hozza meg a várt eredményt, akkor érdemes felkeresni egy tisztítót, és az ő segítségüket kérni az edzőruha újjá varázsolásához.

Hogyan szabaduljunk meg a szagoktól?

Egy idő után baktériumok milliói szaporodhatnak el az edzőruhában, így a ruha kellemetlen szagot áraszthat. De hogyan lehet megszabadulni ettől a szagtól? Az alábbi pár jó tanács segíthet:

  • Sohase hagyjuk az edzőruhát a táskában az edzés után!
  • Öblítsük ki hideg vízben a ruhát minden edzést követően!
  • Ha még továbbra is megmarad a kellemetlen szag, akkor adjunk 3-4 evőkanál ecetet a vízhez! Figyeljünk azért, hogy ne vigyük túlzásba az ecet használatát!
  • Használjunk olyan mosószert, mely illatos, vagy vízlágyítót tartalmaz!
  • Ha biztosan vagyunk abba, hogy az edzőruhánk nem megy össze magasabb hőfokon sem, akkor néha mossuk ki 60-65 fokon! A legtöbb baktérium elpusztul ezen a hőmérsékleten.
  • Akasszuk ki szellőzni a ruhát a szabadba!

Szárítás

Az edzőruhát érdemes jól kirázni, miután kivesszük a mosógépből. Ekkor a kisebb mosási gyűrődések kisimulnak, a nagyobbakat pedig a kezünkkel tudjuk elsimítani. Ha vállfán szárítjuk a ruhát, akkor később nem kell majd vasalnunk, bár ez inkább az nadrágra vonatkozik.

Érdemes a  a kinti levegőn szárítani, bár télen hosszabb idő kell ehhez, s esetlegesen a következő edzésre még nedves maradhat. A legjobb megoldás ilyenkor az, hogy beszerzünk egy második edzőruhát is, így bátran használhatjuk, míg a másik szárad.

Ha nem engedhetjük meg magunknak, hogy több edzőruhánk legyen, akkor télen a lakásban kell kiteregetni, s ott megszárítani. Kifejezetten ellenjavallt azonban, hogy az edzőruhát a radiátoron, vagy a szárítógépben szárítsuk meg!